Periodisk fasta

Nu har jag under ett par veckors tid testat ett nytt sätt att äta på, nämligen Periodisk Fasta {PF}. Tanken är att man ska äta lite mer som man gjorde för många tusen år sedan. Ingenting på morgonen, lite mindre under dagen och sedan rejält på kvällen. Tänk er stenåldersmänniskorna som var ute och jagade hela dagarna och sedan åt en festmåltid på kvällen.

Jag försöker äta enligt upplägget 16/8, vilket innebär att jag fastar {äter och dricker ingenting som ger kalorier eller insulinpåslag} under 16 timmar, och sedan äter jag under 8 timmar. Oftast äter jag min frukost runt 12, och sedan middag någon gång mellan 18 och 20. Däremellan kan det bli något mellanmål om jag känner för det. Min tanke med detta var från början att jag ville lära mig känna skillnad på sug och hunger. Behöver jag ha mat, eller vill jag ha mat?

Och redan efter ett par veckor så har jag lärt mig tyda signalerna min kropp skickar! Jag behöver inte äta mat för att det är ett visst klockslag, eller för att någon annan säger det. Jag äter när jag är hungrig, och jag äter mig lagom mätt, på god mat! Jag följer ingen diet, jag äter protein, fett och kolhydrater, undviker socker, bröd och pasta men allt är tillåtet i måttliga mängder.

Tänk, att man verkligen mår som man äter. Jag har aldrig mått bättre!


{En typisk Therese-frukost, äggröra, bacon och broccoli}


Kommentarer
Lillages spark i baken

Sv: Ja vad kul! :D Heja heja! :P



Blogg: http://lillages.blogg.se/
2012-05-03 @ 08:16:16




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback