Vikten är inte viktigast!

Note to self:
Det händer grejer i kroppen trots att det inte syns på vågen. Jag har varit såå frustrerad ett tag då jag stått still på vågen i över en månad. Tänkt flera gånger att jag ska ge upp och skita i allt. När vi var i Åre kändes det som att hela min livsstil fallerade och jag åt massor med kolhydrater, både bättre och sämre sorter. Det som har hållit mig kvar är främst att jag mår så mycket bättre, jag tycker att det är kul att träna och jag har blivit mycket bättre på att laga mat(win!).

Jag fick ju en våg när jag fyllde år, och den mäter inte bara vikt utan även kroppsfett, muskelmassa och vattenprocent. Den 12 mars såg mina värden ut så här:
Vikt 63,5 kg
Fett 27,6%
Muskler 41,2%

Imorse såg de istället ut såhär:
Vikt 63,1 kg
Fett 19,2%
Muskler 49,7%

Jag har alltså bara gått ner 400g(typ INGENTING) men.. Jag har minskat min fettprocent rejält, och gått från "overfat" till "healthy". Dessutom har min muskelmassa ökat rejält! Det är alltså bara att fortsätta på samma spår så kommer jag så småningom nå mina mål - det får ta den tid det tar :)


Kommentarer
Cecilia

Du har rätt i att vikten inte är viktigast. Men de där vågarna luras! Om man har mindre vätska i kroppen får man ett högre värde på muskelmassa, men har man mer vätska får man högre fettvärde. I många TV-program mäter man ju deltagarna med en sådan våg före och efter, och då säger de alltid att muskelmassan har ökat med FLERA KILO! Trots att personerna bara kanske har gått promenader eller cyklat. Och detta är omöjligt! Utan målinriktad styrketräning lägger man inte på sig muskelmassa som gör någon skillnad viktmässigt.



Man får högre mätvärde på muskelmassan om man har förlorat vätska, av någon anledning. T.ex att man ätit mindre salt, eller mindre kolhydrater, eller att man inte druckit så mycket den dagen.



Blogg: http://cissivarning.blogg.se/
2012-05-13 @ 17:13:29




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback