Skagenröra

Jag älskar skaldjur. Räkor, kräftor & pilgrimsmusslor är favoriterna. Men den absoluta favoriten av dem alla är Skagenröra! Min variant råkar dessutom vara löjligt enkel:

4 port som förrätt eller 2 port som huvudrätt

1,5 dl creme fraiche
170 g räkor
170 g kräftstjärtar
Dill
Citron
Salt & peppar

Häll av räkorna och kräftstjärtarna i en sil eller durkslag, och krama ur så nästan all vätska är borta. Blanda sedan creme fraichen med skaldjuren, i med några nypor dill, lite citronsaft, salt&peppar. Jag brukar riva några tag citronskal i eller över som dekoration.
Låt stå i kylen någon timme innan servering. Och självklart kan man göra den med enbart räkor, eller kräftor - jag gillar att blanda :)

Idag gjorde jag bakpotatis till, och till efterrätt blev det vattenmelon & jordgubbar!


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback