Veckoplanering

Så här ser min träningsplanering ut varje vecka, den är lite flexibel men jag försöker iallafall att ha lite rutiner och köra en tre-splitt :)

Måndag: Kondition - 15 minuter löpning, 45 minuter crosstrainer
Tisdag: 10 minuter uppvärming på löpband, mage, rygg och axlar 45 min
Onsdag: Kondition - 45-60 minuter crosstrainer
Torsdag: 20 minuter uppvärmning på crosstrainer, ben, rumpa och armar 45 min
Fredag: Vila
Lördag: 10 minuter uppvärming på bandet, mage, ben och bröst 45 min
Söndag Vila

Förra veckan körde jag ett konditionspass även på fredagen och vilade på lördagen istället för söndagen, men så här ser grovplanen ut. Jag varierar träningen från gång till gång, dels för att det är roligare men också för att inte kroppen ska vänja sig vid att jag gör en övning i ett visst antal repetitioner följt av en annan. Jag använder heller inte så många maskiner, fria vikter och redskap som pilatesboll och medicinbollar i kombination med min egen kroppsvikt tycker jag mest om. Då kan man dessutom aktivera fler muskler än när man sitter i en maskin och jobbar med en isolerad muskel!

Jag avslutar varje styrkepass med plankan 1 min och sidplanka 30 sek på varje, 2-3 reps, en övning som jag har en hatkärlek till. Det är så fruktansvärt när tiden tickar ner såååå långsamt - men så underbart när man är färdig och verkligen har pumpat ut den sista energin ur kroppen. 

Som ni ser kör jag dubbla pass med mage och ben - helt enkelt för att det är de områden jag vill ha störst förändring på.
Jag skulle egentligen vilja springa mer än jag gör just nu, men jag har problem med benhinnorna så jag klarar inte av längre än 15-20 minuter. Förhoppningsvis kommer jag kunna träna upp mig såpass att jag slipper det om ett tag :)

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback